måndag 10 maj 2010

dr Hauschka - ekologisk hudvård med rosor


Ekologisk hudvård ska vara enkel. Det ska vara enkelt att förstå vad produkten innehåller. Det ska vara enkelt att använda den och få bra resultat. Så ser mina högsta blygsamma grundkrav ut för ekologisk hudvård. Och jag tycker inte att det är för mycket begärt, eller hur?

Dr Hauschka har flera hudvårdsprodukter i sin serie som med lätt hand uppfyller de här kraven. Just nu tycker jag väldigt mycket om deras populära Rosencreme. Jag förstår att den är populär. Själv använder jag Rosencreme för normal hud, då min hud har karaktärsdrag av blandhud: ibland är den torr, ibland är den oljig, inte sällan fläckvis och samtidigt. Den här krämen har följaktligen funkat alldeles utmärkt för att balansera fuktmängden i mitt ansikte.

Ekologisk hudvård med ros

Ingredienserna då? Dr Hauschka skriver i produktbladet om Rosencremen att "dess innehåll av ros stärker de uppbyggande krafterna och ger hudens balans och harmoni. Har en lindrande inverkan på röd, irriterad och ömtålig hy, samtidigt som den gör huden starkare och mer motståndskraftig". Det låter onekligen vackert, som alltid i dessa överkreativa reklamtexter. Och ska jag vara ärlig så har jag ingen aning om vad som menas med "ros" i sammanhanget. Jag tror knappast att man har tryckt ner ett gäng rosblad i cremen.

Men det kan göra detsamma. För jag gillar den här hudkrämen. En litet varningens finger ska dock höjas för dig som är känslig för cremer med parfym. För det här är ekologisk hudvård som doftar. Riktigt mycket. Och tvärtom: gillar du som jag hudvård med aromer, så är den här alldeles underbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar